1. Til Paris på cykel med telt
2. Hvad koster en cykelferie til Frankrig
3. Telt og andet udstyr til ferien
4. Med dampskib fra Esbjerg
5. Vægtafgift og nummerplade på cyklen
6. Cykelstier er en sjældenhed i Frankrig
7. Minder om Verdenskrigen
8. Michelin Guidens kort over Frankrig
9. Mad og drikke
10. Ophold i Paris
Michelin Guidens kort over Frankrig
Paris's kajer, hvor antikvarboghandlerne har slået sig ned. Største parten af bogkassernes indhold er naturligvis der som her godtkøbskram, men af og til gøres der virkelige bibiofile fund her på kajerne. I baggrunden Notre Dame.
Oplysninger om enkelte områder og enkelte byer finder man i Michelin Guiden 'Guides Michelin'. Det kendte gummifirma har udgivet udmærkede førere og gode kort over det meste af Frankrig. Kortene er væsenlig beregnet for automobiler, men kan med udbytte benyttes af cyklister. Standardkortet for disse sidste - altså noget svarende til vore generalstabskort i 320.000 - turde være les Cartes Taride, der giver Frankrig inddelt i 25 sektioner, som sælges for 3.50 Francs stykket. Den del af Nord-Frankrig, der her er tale om, rummes på kortene: 1, 3 og 4. Vejnumre og kilometertal fra vejkryds til vejkryds er her omhyggeligt angivet, så man nøje vil kunne beregne sin rute på forhånd. Særlige højder findes ligeledes kortlagt. Et kort kan imidlertid bruges til andet end blot "at finde vej", og jeg er da heller ikke blind for, at en mere dreven "kortlæser" vil finde Cartes Taride lidt summariske. For den, der i kortet bla. ser et middel til at få en hel del oplysninger om landskabets art o.lign., som dårligt findes så nøjagtigt og upartisk andre steder, kan de franske generalstabskort anbefales. Så vidt jeg husker gengiver de landet i 103 sektioner og yder alle tænkelige oplysninger. Med disse hjælpemidler skulle det være muligt for enhver at lægge en rute alt efter sin smag og tid, således at han fik det størst mulige udbytte af den. Selvfølgelig er det umuligt at hævde nogen bestemt rutes fortrin frem for andre, dertil er smagen alt for vekslende, men jeg skulle dog tro, at man for at komme fra Dunkerque til Paris og samtidig se noget for Nord-Frankrig typisk, som vil interessere de fleste, ville gøre klogt i at vælge ruten Dunkerque-Lille-Arras-Amiens-Beuvais-Paris.
Et par oplysninger om denne tur turde være af interesse. Distancerne i kilometer er henholdsvis 75, 50, 60 og 80 km, altså ialt 317 km, eller ca. 50 km mere end den direkte landevej. Når man følger denne rute, opnår man at få nogle af de skønneste franske katedraler at se, særligt må det anbefales at besøge Amiens og Beuvais, - man passerer gamle byer, omgivet af stærke befæstninger og dybe voldgrave (f.eks. Bergues mellem Dunkerque og Lille) og moderne, driftige byer som Lille. Vejen fører ned gennem dele af frontområdet, der absolut er en seværdighed, omend ikke af den opmuntrende art, og man kører igennem bakkepartier, der er typiske for normannisk landskab.
< Tilbage Til side 9 >